Hoe interessant is uw klant?

Geplaatst op Jul 13, 2010 | Geplaatst in  Nieuws | Door Esther | Geen reacties

ALKMAAR – Een (potentiële) klant heeft interesse, de klant belt “uw” organisatie. Hoe neem je dan de telefoon aan? Hoe vertel je jouw (verkoop)-verhaal? Hoe anticipeer je? Wat voor persoon heb je aan de telefoon? Dit zijn allemaal vragen die je kan verwachten als medewerker van een organisatie die de telefoon aan neemt. Wat belangrijk is dat de (potentiële) klant belt en dat is pas interessant. Neem nu bijvoorbeeld de duur van een telefoongesprek. Hoe lang mag een telefoongesprek duren? Zijn hier wel regels voor? Tijd geven en nemen is tegenwoordig belangrijk, zeker in deze tijden. Een (zakelijke) relatie heb je immers niet zomaar! De insteek is wel dat je er wat voor doet. Hoe laat ik de klant dan voelen dat hij juist met mij zaken kan gaan doen? Het is mede het gevoel om de klant te laten beleven dat je tijd neemt voor de interessante klant! Er gaat wel eens een verhaal in de ronde dat: korte gesprekken leveren meer rendement op. Dit gaat dus niet (altijd) op! Klanten koesteren en laten voelen dat zij juist bij jou aan de telefoon hartelijk welkom zijn heeft mijn voorkeur. Ik referereer even naar bijvoorbeeld een afdeling Servicedesk. Het woord zegt het al: “Servicedesk” hier zit het woord “Service” in. Service is een begrip wat betekent dat je aandacht geeft, dat je een klacht aanhoort en ook gaat oplossen, gelijk of geen gelijk! De intentie van de klant is dat hij wordt aangehoord en geholpen. Uw intentie is om de klacht/ het probleem op te gaan lossen. Hier neem je de tijd voor. Immers klanten vinden is  mooi maar klanten binden is nog beter. Ik kijk uit het raam en er schiet wat door mij heen…. kortere gesprekken, ach waarom? We zitten midden in een verandermaatschappij en dus ook aan de telefoon.

Auteur en foto : Esther van Bronkhorst

 

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *