Interview In Zaken Alkmaarsche Courant

Esther Alkmaar
Geplaatst op Dec 19, 2007 | Geplaatst in  Media | Door Esther | Geen reacties

Esther van Bronkhorst  brengt de fijne kneepjes van het telefoneren bij “Specialist in het telefoongesprek”

Alkmaar- “Telefoneren doe je goed, als je weet hoe het moet.”Met dat motto startte Esther van Bronkhorst tweeënhalf jaar geleden haar eigen bedrijf en sindsdien stromen de opdrachten binnen. De Alkmaarse leert mensen in zakelijk opzicht de fijne kneepjes van het telefoneren.

Bijzonder? “Misschien wel”, geeft Van Bronkhorst aan. “Maar een telefoongesprek is vaak de eerste entree bij een bedrijf. Het is dan de kunst om een prettig en zakelijk gesprek te voeren. Klantvriendelijkheid wordt voor een groot deel bepaald door de wijze waarop iemand aan de ander kant van de lijn te woord wordt gestaan. Omdat de meeste klanten vooral telefonisch contact hebben met een bedrijf hangt veel af van de kwaliteit van het contactpunt. Dan is het heel belangrijk dat iemand de klant vriendelijk te woord staat.”

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zo geeft Van Bronkhorst direct toe. Daarom geeft ze ook ‘telefoontrainingen op maat’. Ik geef de zogeheten incompany trainingen. Voor iedere organisatie vraag ik me samen met de opdrachtgever af: wat past het beste bij een organisatie en hoe kan je de medewerkers goed laten telefoneren. Ik begeleid dat proces van A tot Z.  Haar lessen slaan aan. Bij ieder bedrijf waar ik geweest ben neem ik nog wel eens een steekproef. Van Bronkhorst mag zich specialist noemen in het geven van telefoontrainingen. Zelf ben ik ooit als telefoniste begonnen, daarna ben ik jarenlang secretaresse geweest. Ik heb veel praktijkervaring, maar heb me ook in de theorie verdiept. Die combinatie zien mijn klanten terug in de trainingen.. Er is sprake van contact tussen mij en de cursisten, maar tijdens de cursus is er ook voldoende gelegenheid om ervaringen met andere cursisten uit te wisselen. Het geheim van een goed telefoongesprek laat zich niet makkelijk ontrafelen. Je moet in ieder geval duidelijk, helder en concreet overkomen.

Ik krijg altijd positieve reacties, hoewel veel mensen in het begin toch wat argwanend zijn. Laatst zei een klant tegen me ‘Esther, ik had niet verwacht dat je zeven uur lang boeiend kan vertellen over een telefoongesprek, maar het is je gelukt. Dat is het mooiste compliment dat ik heb gehad.”
Meer info: 072 528 08 84

Bron: Alkmaarsche Courant, In Zaken woensdag 19 december 2007
Interview: Hans Brandsma

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *